Uswah

20 October 2014

Purdah

[Kredit]

"Kau tahu tak Yah, tadi si Suri dok jeling-jeling aku lagi. Lepas tu tersengih-sengih macam dubuk busuk. Eeerrgghh geram betul akuuu!"

Basirah membebel-bebel sambil menanggalkan purdahnya, menampakkan wajahnya yang ayu di sebalik purdah itu.

Basirah bukanlah seorang yang lawa, cun meletup, yang jika lelaki terpandang wajahnya, akan tak berkedip mata dan mahu melihatnya berkali-kali sentiasa. Tetapi cukup ayu untuk membuatkan sesiapa sahaja yang menatapnya berasa senang.

Kulit wajahnya mulus. Hidungnya tidak mancung, tetapi kecil dan comel. Bulu matanya melentik; aset terbesar pada wajahnya. Selain itu, yang lain-lain adalah biasa-biasa sahaja. 

Sumayyah hanya tersenyum kecil sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

Dia mai daaahh...

"Aku tak faham la spesis macam Suri tu. Apa masalahnya aku nak pakai purdah? Sekurang-kurangnya aku tutup aurat, dan cuba yang terbaik untuk jaga kehormatan aku! Dia tu..?? Dah la rambut menggerbang macam pontianak! Pakai baju asek nak ketat je memanjang. Kalau badan lawa macam model takpelah jugak! Ini tak, macam... Ish, buat dosa kering je aku ni!"

"Dah la tu Yong. Apa sangatlah yang nak marah tu."

Sumayyah dan Basirah adalah rakan sebilik sejak enam bulan yang lalu. Mereka sama-sama mengambil jurusan ekonomi dan pengurusan di Universiti Kebangsaan Malaysia. 

Sewaktu mula-mula mendapat tawaran penempatan di dalam kampus, gelisah juga Sumayyah dibuatnya. Takut-takut dia tak boleh nak 'masuk' dengan rakan sebiliknya nanti.

Namun dia lega apabila pertama kali melihat Basirah; bertudung labuh dan berpurdah. Tidak disangkanya nasibnya akan sebertuah itu, mendapat teman sebilik yang jauh lebih baik dari dirinya. Dia sendiri masih lagi mahu berjinak-jinak mahu memakai tudung labuh.

Maka dia sangat respek pada perempuan seperti Basirah. Kagum. Baginya, ia memerlukan keberanian yang cukup besar untuk memakai purdah. Sumayyah sendiri pernah berangan untuk memakainya suatu hari nanti, tetapi tidaklah dalam masa yang terdekat ini. 

Namun kini dia tidak berapa pasti lagi, sama ada sebilik dengan Basirah adalah suatu kurniaan atau cubaan. Suatu nikmat dariNya atau bala bencana!

"Mahunya tak marah?! Suri tu sengaja nak cari gaduh dengan aku! Daripada dulu dia tak puas hati dengan aku! Aku rasa dia marah dekat aku sebab di Faisal tu minat kat aku! Ha, mesti sebab tu! 

Eleh dia boleh amiklah Faisal tu! Ramai lagi laki kat luar sana yang tergila-gilakan aku! Sekali aku kenyit mata, hah, berpuluh, beratus lelaki datang menyembah aku tahu tak??"

Astaghfirullah. 

Sumayyah memejamkan matanya. Dadanya terasa sedikit sesak. Sebak. Dia mengetapkan bibirnya, mengumpul kekuatan sebelum berkata-kata. 

"Yong, apa ni? Sudah-sudahlah tu. Bawakkan beristighfar. Kalau ye pon kau marah sangat kat Suri tu, jagalah kata-kata kau tu. Tak perlulah nak hamburkan semuanya. Ya rabbi..."

Basirah menjeling tajam. 

"Itulah kau. Sikit-sikit istighfar. Sikit-sikit istighfar. Tak sapot aku langsung!" 

Basirah mencebik. Dia menanggalkan tudungnya dan menyidainya pada penyidai aluminium yang diletakkan di tepi meja belajarnya. Dia kemudian menghempaskan badannya pada katil. Wajahnya masih macam mencuka. 

Sumayyah memerhatikan keletah Basirah buat seketika, sebelum menyambung kerja-kerjanya. Dia hanya mampu menggelengkan kepalanya. 

Lama mereka menyepi, masing-masing dengan kerja sendiri. Sumayyah sibuk mahu menyiapkan esainmennya yang perlu dihantar esok. Basirah pula sejak dari tadi asyik menggaru telefon pintarnya.

Tidak semena-mena suasana kembali menjadi hingar. 

"Eyyyy Yah aku tengok nii! Gambar aku dapat seratus lebih like kat Insta ni! 

Sumayyah sempat memandang siling sebelum beralih pandangannya kepada Basirah. Sepertinya ada Tuhan di siling itu untuk menjawab doanya.

Mungkin ada sedikit rasa bersalah pada Basirah, Sumayyah melayan sahaja karenah rakannya itu. 

"Gambar yang mana?"

"Ni gambar yang aku pakai tudung kaler velvet, matching dengan purdah tu. Yang aku tulis quote, 

'Diriku berserah pada Ilahi,
Menanti hari berganti hari,
Menunggu sesiapa yang sudi,
Diriku melengkapkan rusuk kiri.'

Tengoklah ni!"

Hampir-hampir Sumayyah mahu tersembur ketawa. Bersungguh dia menahannya. Hampir mengalir air mata dibuatnya. 

Diambilnya telefon Lenovi milik Basirah dan dipandangnya skrin telefon itu sekilas lalu. 

"Baguslah."

Tidak perasan dengan ketidakpedulian Sumayyah agaknya, Basirah mengambil semula telefonnya dengan wajah yang penuh bercahaya dan keterujaan.  

"Kau tengok ni! Faisal pon like jugak gambar aku ni! Ahahaha padan muka si Suri tu! Perempuan tak tahu malu!" 

"Yong, aku nak tanya sikit boleh tak. Tapi kau jangan marah pulak."

"Hmmm..?" 

Sumayyah merenung tepat wajah Basirah. Basirah masih lagi tersengih-sengih memerhatikan skrin telefonnya, macam budak kecik yang baharu dapat lolipop.   

"Yong."

Mendengarkan keseriusan pada nada Sumayyah, Basirah akhirnya memberikan Sumayyah perhatian seperti yang dipinta.

"Apa dia?"

"Aku dah lama nak tanya kau ni. Tapi aku takut kau kecik hati."

"Alah kau ni. Macam la kau tak kenal aku. Aku kan happy-go-lucky? Takde masalah aku nak kecik-kecik hati ni!"

Sekali lagi Sumayyah terasa seperti mahu gelak besar. Tetapi dia hanya mengembangkan sedikit hidungnya.

Sebab aku kenal kau lah Basirah oii...

"Ok. Hmm. Sebab apa kau pakai purdah eh sebenarnya?"

Kening Basirah terangkat sebelah, tanda dia terkejut dengan soalan Sumayyah. Dia membetukan duduknya.

"Mestilah sebab nak jaga aurat! Nak jaga kehormatan aku sebagai perempuan Islam! Haihh kau ni, takkan tu pon tak tahu?" 

"Betul ke kau pakai purdah untuk jaga kehormatan?"

Terbeliak mata Basirah mendengarnya.  

"Kau ni dah kenapa? Nak cari gaduh ke apa? Elok-elok mood aku dah nak ok, kau pulak nak cari pasal dengan aku en?"

Sumayyah tersengih. Menyesal pula dia bertanyakan soalan itu kepada Basirah. Namun nasi sudah menjadi bubur. Alang-alang tu, nikmati sahajalah bubur itu dengan lauk-pauk yang ada!

"Bukan apa Yong. Masuk bulan ni, dah nak dekat 6 bulan aku kenal kau. Setengah tahun. Bukan sekejap tu. Tapi semenjak aku kenal kau, kau hampir-hampir ubah persepsi aku pasal orang yang berpurdah ni."

Sekali lagi Basirah membetulkan duduknya. Kali ini dia duduk tegak. Hampir sepenuh perhatiannya kini diberikan kepada Sumayyah.

"Err.. Kenapa pulak?"

"Aku respek tau kat orang macam kau ni, yang pakai purdah ni. Sebab bagi aku, kau orang berani. Bukan semua orang yang berani macam kau orang. Ye lah, walaupon pakai purdah tu tak wajib, tapi aku sendiri memang pernah terasa nak pakai purdah. Sebab pada aku, ia lambang emansipasi wanita. Kebebasan! Bukan calang-calang orang yang mampu untuk berpurdah!"

Hidung Basirah sedikit kembang. Bangga. 

"Tapi... Lepas kenal kau, entahlah. Hari-hari dengan kau, yang aku dengar caci dan maki. Caci dan maki. Gossip sana, gossip sini. Lepas tu asyik berselfie, nak tunjuk satu dunia yang kau tu berpurdah. Kau tu berpurdah, sebab Allah atau makhluk Allah? 

Kalau kita beramal untuk dilihat manusia, apa lagi yang tinggal untuk dilihat olehNya..?"

Tersentap Basirah dibuatnya. Kalau ketika itu Basirah boleh menghapdet status MukaBuku atau Instagramnya, sudah pasti "Sentap kau maaakk!" yang akan ditulisnya. 

"Kau kata kau pakai purdah untuk jaga kehormatan. Tapi apa definisi kehormatan bagi kau? Kehormatan tu jauh lebih besar dari sekadar menutup anggota badan yang telah disyariatkan. Kehormatan tu akhlak. Kehormatan tu integriti. Kehormatan tu adab! Dan sorry to say Yong, semua tu aku tak nampak pada kau."

Merah padam muka Basirah. Dia mahu memprotes, tapi Sumayyah pantas mencelah.

"Aku rasa, orang macam kau ni lah yang selalu buat orang salah faham pasal perempuan yang bertudung, pasal Islam in a bigger context. Aku selalu dengar orang kata, 'Eleh buat apa bertudung bagai kalau perangai macam jin sungai!' Sebab apa? 

Sebab orang macam kita ni gagal jadi duta Islam dengan baik. Orang macam kita ni tak pakejkan sekali akhlak dengan tudung yang kita pakai. Alih-alih keluar statement, 'Alah, daripada pakai tudung tapi asek nak mengata orang, mencaci dan mengeji, lebih baik tak pakai tudung tapi jaga mulut dan hati! Lagi bagus!' Alahai sedihnya."

Wajah Basirah berubah. Kurang tegangnya. Ada bibit-bibit keinsafan pada raut mukanya.

"Kau jangan salah faham Yong. Aku bukan tak suka kau pakai purdah. Aku suka malah aku galakkan kau terus pakai. Sebab aku sayang kau lah aku cakap benda ni.

Tapi sebelum kau nak pakai purdah untuk tutup muka, aku rasa baik kau pakai purdah pada hati dan jiwa, untuk protect dari sebarang bisikan syaitan dan kejahatan. Kalau kau pakai purdah demi sebuah kehormatan, lebih baik kau bersihkan dulu hati dan jiwa kau demi sebuah ketaqwaan!"

Mengalir air mata Basirah. Dadanya berombak.

"Kau... Kau dah abes?"

Sumayyah sedikit jengkel dengan soalan Basirah itu. 

Dia ni dengar tak apa yang aku cakap tadi..?

"Dah."

"To...Tolong bagi aku...purdah aku tu."

Tersekat-sekat suara Basirah dalam sedunya.

"Nak buat apa?"

"Nak buat lap air mata."

Kekeke. [Kredit]

-gabbana-  
 

16 October 2014

Menjadikan Dakwah Seperti Permintaan RON95 Yang Tidak Anjal

[Kredit]

Getah sekerap. Tilam cap Mimpi Manis. Gula-gula kendi bergula dan masam-masam rasanya. Pipi anak buah anda yang gebu-gebu itu. Batang rotan yang dilentik-lentikkan, siap sedia untuk menyebat punggung. 

Apakah persamaan yang ada pada semua ini?

Keanjalan. 


Di dalam ekonomi, ada suatu konsep yang dipanggil sebagai 'elasticity' atau keanjalan. Konsep ini digunapakai untuk menjelaskan sikap pengguna dan pembekal di dalam interaksi penawaran dan permintaan (Baca: Supply and demand). 

Apabila permintaan untuk sesuatu barangan, misalnya nasi lemak, adalah anjal, sebarang perubahan pada harga nasi lemak akan mengkaibatkan perubahan yang besar pada permintaannya. Contohnya, apabila harga nasi lemak sambal kerang yang dijual oleh Mak Nah meningkat sebanyak empat puluh sen, pelanggan mempunyai pilihan untuk tidak lagi makan nasi lemak dan beralih kepada roti canai, atau beralih kepada nasi lemak sambal kerang yang dijual oleh Makcik Joyah. 

Hal ini adalah kerana, nasi lemak mempunyai banyak alternatif lain. Dengan perkataan lain, para pelanggan nasi lemak punya pilihan untuk tidak lagi makan nasi lemak apabila harga nasi lemak meningkat. Hal ini dapat diterangkan dengan graf permintaan nasi lemak Mak Nah bagi Solehin Mukhtar yang berikut (ada graf kau!):


Berdasarkan graf di atas, peningkatan harga nasi lemak dari RM3.20 ke RM3.60 telah menyebabkan permintaan nasi lemak sambal kerang Mak Nah oleh Solehin Mukhtar berkurangan dari 3 bungkus ke 2 bungkus (dari titik A ke titik B). Sebungkus lagi nasi lemak sambal kerang Mak Nah yang sepatutnya dibeli oleh Solehin Mukhtar, kini mungkin telah ditukar dalam bentuk tiga keping roti canai atau sepinggan bihun goreng telur mata. Sekiranya harga nasi lemak naik lagi ke RM4.00, Solehin Mukhtar hanya akan membeli sebungkus sahaja nasi lemak sambal kerang tersebut. Naik lagi harga, tamatlah riwayat nasi lemak sambal kerang Mak Nah dalam kehidupan Solehin Mukhtar. 

Maka bolehlah dikatakan permintaan untuk nasi lemak sambal kerang Mak Nah adalah anjal kerana perubahan harga yang sedikit menyebabkan perubahan yang mendadak kepada permintaannya. (Nota: Kenyataan ini adalah bersifat umum dan kurang tepat kerana konsep keanjalan sesuatu barangan hanya dapat digambarkan dengan jelas apabila ada perbandingan dengan barangan lain.)

Hal ini berbeza sekali dengan permintaan terhadap minyak (atau lebih tepat, petrol RON 95). Oleh kerana minyak merupakan sesuatu yang asasi dalam kehidupan sehari-hari, baik untuk kegunaan peribadi atau komersil, maka permintaan terhadap minyak adalah tidak anjal (Baca: Inelastic). Sebarang perubahan pada harga minyak tidak akan mengubah tabiat penggunaan minyak sehari-hari oleh para pengguna secara signifikan. Hanya perubahan harga yang drastik sahaja yang mungkin akan mengubah tabiat penggunaan minyak; pengguna mungkin akan bertukar kepada tenaga angin kus kus atau kentut nitrogen berapi. Wahahaha.  

Untuk lebih memahami fenomena, kita lihat pula graf permintaan bagi petrol jenis RON95 seperti di bawah:


Secara mudahnya, Fatimah Aloyah yang memandu kereta Proton Saga BLM akan mengisi penuh keretanya dengan 30 liter petrol jenis RON95. Sehingga harga RON95 adalah RM1.90 seliter (di galaksi selari), Fatimah Aloyah masih lagi mengisi penuh keretanya. Apabila harga RON95 meningkat ke RM2.10, baharulah Fatimah Aloyah mula mengurangkan penggunaan minyak keretanya sebanyak satu liter. Ia memerlukan perubahan harga sebanyak RM1.60 (dari RM1.50 seliter ke RM3.10 seliter) untuk mengurangkan penggunaan RON95 sebanyak DUA liter oleh Fatimah Aloyah (dari titik A ke titik B)!

Inilah yang dikatakan sebagai permintaan yang tidak anjal. Perubahan harga yang besar pada sesuatu barangan yang mempunyai permintaan yang tidak anjal hanya akan mengubah sedikit sahaja tabiat penggunaan barangan tersebut. 

Saya harap anda fahamlah dengan pembelajaran teori ekonomi yang diajar secara riang gembira ini. Jika tidak, silalah buat-buat faham untuk tujuan membodek saya. Wah! 

Nah, bagaimana kita boleh mengaplikasikan teori ekonomi berkaitan dengan keanjalan ini di dalam tarbiyah dan dakwah? Atau lebih spesifiknya, bagaimana kita boleh menjadikan dakwah pada diri kita seperti permintaan terhadap petrol jenis RON95? 

Dalam kata lain, bagaimanakah kita dapat menjadikan dakwah hidup dan sebati dalam kehdiupan kita, sepertimana permintaan terhadap petrol jenis RON95 yang sukar sekali digugat meskipon berlalu perubahan pada harganya? 

Kata kuncinya adalah alternatif. Ya, perbezaan antara permintaan nasi lemak sambal kerang Mak Nah dengan petrol jenis RON95 adalah nasi lemak punya pelbagai alternatif untuk menggantikannya, sedangkan kita tidak punya banyak pilihan dalam menggantikan penggunaan petrol. Maka cabarannya adalah bagaimana kita mahu menjadikan dakwah dan kehidupan cukup sebati bersama, sehingga sukar sekali mendapatkan alternatifnya.

Jawapannya mudah dan lurus ke hadapan; kita hendaklah menjadikan dakwah sebagai teras utama di dalam kehidupan kita. Segala-galanya adalah dakwah.

Makan dakwah. Tidur dakwah. Mandi dakwah. Kerja dakwah. Kahwin dakwah.

Ehem.

Sehinggakan kita tidak boleh hidup tanpa dakwah. Kita rasa resah-gelisah macam orang putus chenta bila lama tidak berdakwah. Kita tidak senang duduk bila tahu ada orang yang mahukan dakwah. 

Sehinggakan jiran sebelah rumah, jiran selang tiga empat buah rumah, jiran belakang rumah, jiran atas rumah, semuanya dapat menumpang bahang semangat dakwah kita yang membara.

Sehinggakan rakan-rakan sekerja kita turut sama dapat merasakan kelazatan duduk dan tinggal di bawah lembayung dakwah.

Sehinggakan mak abah kita, adik kakak kita, makcik ipar kita, adik menakan kita, tiga empat pupu kita, dapat menikmati keindahan dan kegembiraan bersama-sama dengan gerabak dakwah. 

Sehingga itu, sehingga kita tidak dapat hidup tanpa dakwah, sehingga dakwah dan kita sebati ibarat telur dan tepung di dalam aduan kek Resipi Takberaparahsia, kita tidak mungkin dapat menjadikan dakwah sepertimana permintaan kita terhadap minyak kereta yang tidak anjal.

Hanya apabila kita dan dakwah berpisah tiada, apa jenis mehnah dan tribulasi yang mendatang sekalipon, kita akan tetap setia bersama dakwah. Caci maki yang datang menerpa, ujian keluarga yang mari menimpa, mehnah kewangan yang mengganas raksasa dan pelbagai jenis lagi tok nenek cubaan yang datang menyapa, kita akan dapat melaluinya dengan penuh bergaya kerana hubungan kita dan dakwah adalah hubungan chenta yang tidak anjal. 

"Jagalah Allah, nescaya Dia akan menjagamu. Jagalah Allah, nescaya Dia akan sentiasa bersamamu. 

Bila engkau meminta sesuatu, mintalah kepada Allah dan bila engkau meminta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah, jika semua umat manusia bersatu padu untuk memberikan suatu kebaikan kepadamu, nescaya mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah ditulis oleh Allah bagimu, dan jika semua umat manusia bersatu padu untuk mencelakakanmu, nescaya mereka tidak dapat mencelakanmu kecuali dengan sesuatu yang telah ditulis oleh Allah bagimu."

[Hadith riwayat Tirmidzi, hadith ke-19 di dalam Arba'in an-Nawawiyah]

Formulanya? Niatnya kena betul. Mujahadahnya kena kuat. Istiqamahnya mesti haibat. Sabar dan solatnya, wajib dibuat!

Jahiliyyah juga perlu dikikis bersih dari dalam diri. Masa-masa lapang yang ada tidak boleh dibiarkan berlalu dengan sia-sia. Supaya kehidupan kita sehari-hari tidak punya alternatif lain, melainkan hanya untuk tarbiyah dan dakwah semata!

Sehinggalah, 'permintaan' kita terhadap tarbiyah dan dakwah bersifat tidak anjal yang sempurna (baca: Perfectly inelastic). Apa-apa yang datang menghunjam, kita akan tetap berdiri teguh di sisi Islam!   


Graf 'permintaan' yang tidak anjal sempurna terhadap tarbiyah dan dakwah di dalam kehidupan

Bagaimana? Sudahkah anda bersedia untuk sehidup semati dengan tarbiyah dan dakwah? 

Moga kita dengan tarbiyah dan dakwah, ibarat kehidupan kita dengan minyak kereta; berpisah tiada. Dan moga iman kita juga seperti harga minyak; sentiasa naik, turun tiada!

Eh? Gelak kecil.

-gabbana- 

Ada orang bertanya kepada saya, bagaimana dan mengaplikasikan tarbiyah dan dakwah dalam pekerjaannya yang banyak berurusan dengan cukai. Katanya, kalau menjadi tuan duktur itu lainlah, lebih jelas halatuju dakwahnya. Namun dia buntu bagaimana untuk memanfaatkan pekerjaannya itu. 

Ini jawapan saya.

Apabila tarbiyah dan dakwah sudah sebati di dalam diri dan jiwa, inshaAllah, segala-galanya pon boleh sahaja dimanfaatkan untuk berdakwah. Hanya tinggal kita sahaja untuk memberikan seluruh jiwa dan raga kita di atas jalan perjuangan ini.

Senyum. 
 

14 October 2014

Menjadi Ansar

[Kredit]

"Sekiranya bukan kerana hijrah, nescaya aku adalah orang Ansar."

Begitulah sabda Nabi SAW kepada sekumpulan orang Ansar usai perang Hunain, yang menyasikan umat Islam memperoleh harta rampasan (ghanimah) yang tidak terkira banyaknya setelah berjaya menundukkan kabilah Tsaqif dan Hawazin di dalam perang itu.

Rasulullah SAW mengagih-agihkan harta tersebut dan memberikan sebahagian besar harta yang ada kepada penduduk Mekah yang baharu memeluk Islam, dengan tujuan untuk melembutkan hati mereka. Orang Ansar yang turut sama di dalam peperangan tersebut, sedikit pon tidak mendapat habuan mereka.

Akibatnya, ramai daripada mereka yang tidak puas hati dan merajuk dengan tindakan Rasulullah SAW tersebut. Sehingga ada yang mengatakan,

"Moga Allah mengampunkan Rasulullah, kerana baginda hanya memberikan (ghanimah) kepada orang-orang Quraisy dan tidak memberikan kami sedikit pon, walhal pedang-pedang kami ikut menumpahkan darah musuh."

Apabila berita ini sampai ke telinga baginda, baginda mengarahkan agar orang Ansar berkumpul untuk bertemu dengan mereka. Arakian berlakulah dialog yang cukup mengharukan antara Rasulullah SAW dan orang-orang Ansar, yang saya kira antara peristiwa paling lejen dan mengesankan di dalam seerah nubuwwah. 

"Bukankah aku datang kepada kalian, kalian dalam keadaan sesat lalu Allah memberikan petunjuk kepada kalian? Kalian dalam keadaan miskin, lalu Allah melimpahkan kekayaan kepada kalian? Kalian yang sebelumnya bermusuh-musuhan, lalu Allah damaikan hati-hati kalian?"

Begitulah sabda ar-Rasul kepada orang-orang Ansar. Orang-orang Ansar terkedu mendengar sabda junjungan mereka yang mulia, sehingga mereka hanya mampu untuk mengungkapkan,

"Benar, Allah dan Rasul-Nya telah memberikan dan melebihkan."

Baginda bersabda lagi, "Mengapa kalian tidak menjawab pertanyaanku, wahai orang-orang Ansar?"

"Dengan apa kami harus menjawabmu, ya Rasulullah? Hanya bagi Allah dan Rasul_nya segala kurniaan dan keutamaan."

Betapa mulianya orang-orang Ansar!

"Demi Allah, kalian dapat mengatakan dan perkataan kalian benar, 'Engkau datang kepada kami dalam keadaan didustakan, kami justeru mempercayaimu. Engkau dihinakan, kami justeru menolongmu. Engkau diusir, kami justeru memberikan tempat untukmu. Engkau dalam ekadaan sulit, kami justeru membantu kesulitanmu.'"

Seolah-olahnya Rasulullah SAW inging mengatakan, sekiranya kalian mahu mengadu, kalian mahu mengungkit, kalian tak puas hati, maka kalian boleh mengatakan begini dan begini, kalian pasti benar dan aku akan pasti tidak akan mampu untuk menafikannya!

Tetapi tidak! Apakah respon orang-orang Ansar? 

"Benar, Allah dan Rasul-Nya telah memberikan dan melebihkan."

Subhanallah!

"Wahai kaum Ansar, apakah ada perasaan yang mengganjal pada diri kalian kerana tidak mendapat sejemput keduniaan yang tidak ada ertinya? Padahal dengan sampah itu, aku hendak menjinakkan suatu kaum yang baru saja masuk Islam, sedangkan kalian sudah tidak diragukan lagi keIslaman kalian. Tidakkah kalian senang, wahai orang-orang Ansar, jika mereka pulang membawa kambing dan unta, sedangkan kalian pulang membawa Rasulullah? 

Demi jiwaku yang berada pada tanganNya, seandainya bukan kerana hijrah, nescaya aku adalah orang Ansar. Seandainya manusia menempuh satu lembah dan orang Ansar menempuh lembah yang lain, nescaya aku akan menempuh jalan orang-orang Ansar. Ya Allah! limpahkanlah rahmatMu kepada orang-orang Ansar dan anak-anak keturunan mereka."   

Subhanallah walhamdulillahi walailahaillallah wallahu akbar! Gaban hebatnya orang-orang Ansar ini sehingga memaksa Rasulullah SAW untuk memujuk mereka sedemikian rupa!

"Kami rela jika mendapatkan Rasulullah!"

Jawab orang-orang Ansar sambil menanges secara berjemaah sehingga basah janggut-janggut mereka.  

Lap air mata.

Tarik nafas dalam-dalam.

Sesiapa sahaja yang membaca kisah ini, selain terpaksa menghiris laju-laju bawang merah berguni-guni banyaknya, pasti akan tertanya-tanya, apakah keistimewaan orang-orang Ansar sehingga diberi layanan yang cukup istimewa oleh Rasullullah. Apa hebatnya kaum Ansar ini, sehingga baginda akan mengikuti dan mahu bersama mereka sampai bila-bila? Apa sumbangan dan pengorbanan orang-orang Ansar sehingga baginda mendoakan kebaikan untuk mereka dan anak cucu keturunan mereka?

Jawapannya mungkin terkandung di dalam ayat chenta yang satu ini:

"Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya."
[al-Hasyr, 59:9]

Tsk.

Bagaimana? Anda sudah nampak permainannya di situ?

Pengorbanan orang-orang Ansar bersama-sama Rasulullah SAW dan para sahabat Muhajirin dalam menegakkan Islam tiada tolok bandingnya. Kesungguhan dan keikhlasan mereka dalam berjihad dan berjuang menyebarkan dakwah ilallah tiada keraguan padanya. Kesanggupan mereka menanggung risiko diserang oleh seluruh jazirah Arab kerana menempatkan Rasulullah SAW dan para sahabat lantas menjadikan Madinah sebagai pusat penyebaran Islam, merupakan sesuatu yang akan terus tercatat di dalam lembaran sejarah sebagai suatu peristiwa epik yang tiada taranya. 

Namun yang lebih utama daripada semua itu adalah kechentaan mereka terhadap Allah, ar-Rasul dan para sahabat Muhajirin melebihi chenta mereka pada keluarga dan diri mereka sendiri. Inilah penanda aras kehebatan para sabahat Ansar yang tiada tolok bandingnya, sehingga Allah sendiri merakamkannya di dalam al-Quran:

"Mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat."

Pergh. Epik!

Antara kisah yang paling lejen sudah tentulah persaudaraan antara Abdul Rahman bin 'Auf r.a. dengan sahabat Ansar, Sa'ad bin Rabi' r.a.. Bagaimana dikisahkan, tanpa ragu-ragu dan kompromi, Sa'ad telah menawarkan harta bendanya kepada Abdul Rahman. Tidak cukup dengan itu, dia juga telah menawarkan salah seorang isterinya kepada Abdul Rahman untuk dinikahkan! Subhanallah! 

Kalaulah kita yang berada di tempat Sa'ad, sudah pasti kita tidak sanggup melepaskan zaujah terchenta kepada seorang sahabat yang baharu sahaja dikenali. Kalaulah kita sanggup sekalipon, pastilah kita akan memilih isteri yang paling, err, tidak lagi cun di mata kita untuk diceraikan dan dinikahkan dengan Abdul Rahman. Wahaha. Dan kalaulah kita di tempat Abdul Rahman, pastilah kita tanpa segan silu dan penuh keterujaan menerima tawaran itu. Wahai!  

Namun betapa besar hatinya Sa'ad, dia memberikan kebebasan kepada Abdul Rahman untuk membuat pilihan. Dan betapa mulianya Abdul Rahman, dia menolak kedua-dua tawaran itu dengan baik, sebaliknya meminta agar ditunjukkan arah pasar yang berdekatan.

Mereka redha dengan Allah dan moga Allah redha dengan mereka!  

Pengorbanan orang-orang Ansar yang sanggup menerima saudara-saudara Muhajirin mereka tanpa sebarang syarat, merupakan sesuatu pengorbanan yang cukup agung dan bermakna. Bayangkan sahajalah, orang-orang Muhajirin yang baru berhihjrah meninggalkan harta dan sanak-saudara di Mekah, disambut dan dilayan dengan begitu baik dan mesra oleh orang-orang Ansar. Mereka yang sebelum ini diseksa dan dipulaukan oleh kuffar Quraisy, akhirnya menemukan tempat perlindungan yang bukan sahaja aman makmur, malah menerima mereka seadanya. Kaum Muhajirin yang meninggalkan Mekah, tidak pasti masa hadapan yang bagaimana yang menanti mereka, akhirnya boleh berasa tenang dan aman, dengan jaminan yang diberikan oleh orang-orang Ansar.

Sungguh, pengorbanan orang-orang Ansar tidak kecil nilainya. Pengorbanan orang-orang Ansar benar-benar luar biasa!

Maka tidak hairanlah, sebelum Rasulullah SAW membuat keputusan untuk berperang di Badar, baginda terlebih dahulu bersungguh-sungguh mahu mendengar pendapat orang-orang Ansar terlebih dahulu. 

"Demi Allah yang telah mengutusmu dengan hak, seandainya engkau meminta kami untuk terjun ke lau dan kemudian engkau pon terjun, maka kami pon akan terjun dan tidak ada seorang pon dari kami mengingkarimu dan tidak ada yang enggan untuk berperang esok dan sungguh kami akan sabar dalam peperangan nanti. Semoga Allah memberikan kemenangan kepadamu. Berjalanlah bersama kami dengan berkat Allah."

Hanya setelah mendengar kata-kata Sa'ad bin Muadz (seorang sahabat Ansar) itu, baharulah Rasulullah SAW berasa senang dan tenang untuk pergi berperang.   

Lantas, apa yang dapat kita belajar daripada orang-orang Ansar? 

Dari Ansar, kita belajar memaknai erti ukhuwwah fillah yang sebenar.

Dari Ansar, kita belajar Islam hanya akan tertegak dengan saf-saf umat Islam yang bersatu-padu.

Dari Ansar, kita belajar memaknai itsar, melebihkan saudara-saudara terchenta melebihi kemahuan dan kehendak diri.

Dari Ansar, kita belajar untuk menyerahkan seluruh jiwa dan raga kepada perjuangan menegakkan agamaNya.

Dan dari Ansar, kita belajar bahawasanya chenta, memerlukan pengorbanan yang tiada sempadannya. 

Beritahu saya, siapa yang tidak mahu masuk sorga untuk bertemu dengna orang-orang Ansar yang sudah melebihi tahap Super Saiya ini? 

Senyum, lap air mata.

-gabbana-

Semakin lama, semakin sukar rasanya untuk menulis seperti dahulu. Mungkinkah Allah perlahan-lahan sedang menarik nikmat dan kurniaan ini?

Haadza min fadhli rabbi. 

Sumber rujukan:
Fikih Sirah: Mendulang Hikmah Dari Sejarah Kehidupan Rasulullah SAW, Professor Dr. Zaid bin Abdul Karim az-Zaid

9 October 2014

Harapan #Bajet2015

[Kredit]

Masanya sudah tiba lagi. Esok, Dato' Sri Najib Tun Razak, Perdana Menteri kita yang terchenta akan membentangkan belanjawan (Baca: Bajet) untuk tahun 2015 di dalam sidang parlimen.

Pastinya anda, saya, makcik jual kerepok lekor tepi jalan, abam jaga gym, jurulatih Silat Cekak Hanafi daerah Sabak Bernam dan ramai lagi, meletakkan harapan pada bajet kali ini. Jika tidak tinggi, rendah. Jika tidak banyak, sedikit. Pendeknya, pastinya ada harapan di situ.

Sementelah dengan kenaikan harga RON95 dan diesel baru-baru ini, pastinya ramai yang mengharapkan agar ada gula-gula dan ondeh-ondeh untuk mereka daripada kerajaan. Pasti ramai yang mengharapkan BR1M ini dan BR3M itu. Pasti amai yang mengharapkan entah macam insentif dan bantuan daripada kerajaan.

Mari kita lihat beberapa harapan masyarakat, bagi memberikan kita gambaran kasar apa yang diharapkan oleh rakyat Malaysia. 

Puan Jahayah Jupaat, Pemandu van sekolah, 56 tahun
"Akak berharap, Dato' Sri akan lebih peka kepada golongan macam akak ni; dah masuk umur pencen pon terpaksa bekerja lagi. Patutnya masa ni, akak dah boleh pergi melancong ke Paris, Vienna dan Istanbul, shopping bagai! Err, maksud akak, masa ni akak dah boleh nak fokus pada amal ibadah, pergi umrah. Tapi sebab akak terpaksa bekerja untuk cari sesuap nasi, akak terpaksa tangguhkan semua tu dulu.

Kenaikan harga minyak baru-baru ni memang buat akak terasa. Cepat aje barang-barang dapur naik harga. Dulu sawi seikat dua ringgit. Sekarang dah jadi tiga ringgit! Ayam sekilo tujuh lapan ringgit. Sekarang ni nak dekat sepuluh ringgit! Katanya ada kawalan harga, tetapi entah, hilang ke mana. Nak buat macam mana, terpaksalah akak naikkan tambang van sekolah akak. Eh."

Encik Srikandan Kaithiraam, Jurutera sivil, 37 tahun
"Saya harap kerajaan akan lebih seriyes memantau pembinaan prasarana dan kemudahan awam seperti stadium, jalan raya dan stesen bas. Jangan biarkan Otromen dan raksasa mengganas sesuka hati sehingga menyebabkan bumbung runtuh, jalan runtuh dan durian runtuh

Pelaksaan tender yang terbuka dan telus untuk projek-projek yang menggunakan dana awam hendaklah dilaksanakan dengan amanah. Bahan-bahan binaan yang digunakan mestilah berkualiti tinggi dan bukannya cap ayam atau cap Vietnam, semata-semata sebab mahu berjimat agar duit lebih dapat dimasukkan ke dalam poket sendiri. Ceh.

Psstt. Kalau ada projek mega nak bina stadium atau jalan, saya boleh buat sub-con."

Encik Osman Ghani, Pendaftar nikah daerah Lenggong, 45 tahun
"Teman tak mahu mintak banyak. Teman harap bajet 2015 kali ini, gomen berilah perhatian pada anak-anak muda kita yang mahu bernikah ni. Permudahkan, jangan susahkan, bak hadith Nabi. Ini idak. Nak nikah, punyalah susah. Macam-macam prosedur deme nak kena lalu. Jenuh!

Lepas tu, bagilah insentif sikit. Bagilah kat deme ni, duit saku bagi yang nak nikah ni. Barang-barang hantaran sekarang bukan murah yeop. Minyak naik rege lagi. Kita ni nak galakkan deme ni buat ibadah, bina mesejid. Gomen pon boleh tumpang pahala deme! 

Paling bagus kalau ada insentif untuk tambah cawangan! Kekeke."

Puan Lintaguh a/p Kelabit, Pegawai perubatan, 29 tahun
"Kita nik, sudah mahu masuk tahun 2020 kan? Tapi aku rasa kadang-kadang macam hidup zaman 50-an. Walhal teknologinya macam-macam sudah. Canggih. Ramai parai sebab denggi. Masih ada sakit kencing tikus. Macam hidup di negara dunia keampat! Baka ni?

Harapnya Bajet 2015 boleh fokus pada kamik di bidang kesihatan ini. Rasa terpinggir juga. Bangunan tinggi mana pon, keretapi laju mana pon, kereta canggih mana pon, kalau sakit nanti datang pada kamik jugak kan?"

Encik Tong Ah Kam, Penjual char koay teow, 44 tahun
"Aiya, tarak susah. Gua tarak mau mintak manyak mah. Lu bagi halga minyyaak masak murahh, kelang muraaah, bagi itu udang murah, togeh murah, telut murah, gua manyaaakk hepi woo. 

Lagi hepi ahh, Dato' Ah Jib mali makan gua punya char koay teow! Manyaaak suka!"

Puan Devi Josh Arumugam, Guru sekolah rendah, 31 tahun
"Tolong tolong jangan suka hati mahu ubah polisi pendidikan. Hari ni lain, esok lain. Tahun lepas lain, tahun ni lain, tahun depan lain. Yang terseksa bukan kami guru-guru ni saja, kasihan pada murid-murid juga. Belum sempat mahu melepaskan batok di tangga, eh maksud saya, mahu melepaskan lelah, sudah tukar polisi lagi. Aiyooo kadivelek! 

Dan tolonglah, untuk UPSR 2015 nanti, jangan bagi malu sama kami guru-guru lagi!

Saya sudahi ucapan saya dengan serangkap pantun:

Kajang Pak Malau Kajang Berlipat,
Kajang saya mengkuang layu,
Harap bajet membawa rahmat,
Pada sekalian murid dan guru.

Sekian terima kasih."

Saudara Rafiee Fahmizam, Atlet lumba lari mukim Machang, 23 tahun
"Ambo mangharapkae gomen akea lebih serius dale pembangune sukea negaro. Bukey apo, jak dulu janji macey-macey, tapi gak taraf sukea masih di takuk lamo.

Tengok lah sukea Asia broni, ish malu ambo. Pialo dunio..? Dok tahulah ambo dea hidup ke dok. Haihh.

Majulah sukea untuk negaro!" 

Cik Lee Ai Vee, Bakal penyarah dan model sambilan, 27 tahun
"Next year, our country will be 58 years old. 58 years old meh! More than half century oredi.

Saya harap kerajaan akan beri keutamaan pada golongan muda macam I ni. Ye lah, we are the next leader what. More incentives. More initiatives. 

And pleeaaaseee. Combat racism! It's everywhere! We are already living together more than 50 years, but still got racism? No good lah macam ni! 

Tuan Haji Supian Berahim, Pesara polis, 72 tahun
Negara ni dah tak selamat! Rompak sana! Rogol sini! Pecah ghumah situ! Apa nak jadi lah hai. Zaman aku dulu-dulu, mana ada ni semua. Aman bahagia ja!

Kerajaan jangan bagi muka kat penjenayah. Gomoi ja depa ni! Akta hasutan tu, jangan sibok-sibok nak mansuhkan ehh! Sapa-sapa capoi kat luaq sana, hambat ja depa ni! Biaq depa ghasa! 

Saudara Ahmad Syurabil, Orang biasa-biasa jah tapi bawa usrah alhamdulillah, 30 tahun
"Harapan. Takde apalah. Saya hanya bergantung harap pada Allah. Bergantung harap pada manusia, boleh jadi nanti kecewa. Bergantung harap padaNya? InshaAllah bahagia. 

Oh ya. Mungkinlah ada satu harapan. Seronok sangat kalau Dato' Sri Najib dan ahli-ahli kabinet yang beragama Islam boleh sertai bulatan gembira. Konfem meriah! Senyum."

Koff koff.

Begitulah sedikit sebanyak ragam dan harapan rakyat Malaysia, yang tidak tahulah sama ada mewakili suara majoriti di luar sana atau pon tidak. Eheh.  

Yang pasti, walau apa pon esok, pasti akan ada yang tidak berpuas hati dengan bajet yang dibentangkan. 

Akan ada yang bahagia, akan ada yang merana. Akan ada yang tertawa gembira, akan ada yang bermuram durja. 

Bersedia je lah dengan status-status dan kicauan-kicauan yang akan keluar daripada sekalian pahlawan papan kekunci, sama ada yang menyokong penuh atau yang mengomel dan membantah. Termasuklah daripada saya nanti. Wahahaha. 

Biasalah, manusia tidak pernah puas kan? Anda bagaimana? Apa harapan anda?

Wahai. Bercukurlah kerana Malaysia masih aman!

-gabbana-

Tak faham kenapa mesti dan sejak bila guna perkataan 'bajet'? Belanjawan kan ada? Bajet bagus la tu! 

 

2 October 2014

Merasionalkan Rasionalisasi Subsidi

[Kredit]
Seperti kata orang, gambar lebih berharga daripada seribu patah perkataan.

Malam tadi, rakyat Malaysia dikejutkan dengan sebuah berita yang amat menggembirakan lagi mengujakan; tiada angin ribut, tiada gempa mahupon tsunami, kerajaan sekali lagi melaksanakan rasionalisasi subsidi minyak untuk petrol jenis RON95 dan diesel sebanyak RM0.20 seliter.

Atau dengan bahasa jalanannya; harga minyak naik doploh sen!  

Suatu fenomena yang agak menarik kali ini adalah apabila maklum balas dan reaksi rakyat Malaysia terhadap kenaikan doploh sen pada harga minyak tidak seganas dan seteruja seperti sebelum ini. Dipercayai Akta Hasutan 1948 memainkan peranan yang cukup signifikan kepada fenomena ini. 

Kerana itu kerajaan akan terus berani untuk menaikkan harga minyak di masa akan datang, kerana reaksi rakyat yang suam-suam kuku, hanya berani meluahkan geram dan marah di Pengicau dan MukaBuku (termasuklah yang menulis ini). Jika ada pon, hangat-hangat tahi kucing sahaja. 

Kenaikan harga minyak untuk RON95 dan diesel ini adalah kenaikan kedua dalam tempoh kurang lebih satu tahun. Hayati kenyataan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) berkaitan dengan rasionalisasi subsidi yang terbaru ini:

"Langkah ini adalah selaras dengan dasar rasionalisasi subsidi Kerajaan dalam memastikan kedudukan kewangan negara terus kukuh. Kerajaan juga dijangka dapat mengurangkan ketirisan dan aktiviti penyeludupan oleh golongan yang tidak bertanggungjawab."

Menahan mulut dari gelak terkekek-kekek. 

Menurut KPDNKK lagi: 

"Pemberian subsidi perlu lebih bersasar dan tidak secara pukal, dengan bukan warganegara Malaysia, termasuk pelancong asing turut menikmati subsidi yang diberikan kerajaan Langkah-langkah ini juga dapat menghasilkan penjimatan yang setimpal dan boleh digunakan untuk pembangunan pendidikan, kesihatan, sistem pengangkutan awam yang lebih meluas dan cekap serta meningkatkan keselamatan negara." 

Pandang kiri, pandang kanan. Cubit-cubit pipi.

"Selain itu, Kerajaan akan memastikan langkah rasionalisasi subsidi dilaksanakan dengan berhati-hati dan secara beperingkat bagi memastikan kesan yang minimum kepada ekonomi dan tidak membebankan rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana." 

Dan apakah jaminan kerajaan yang langkah ini tidak akan membebankan?

"Oleh itu Kerajaan akan terus menyediakan pelbagai bantuan dan insentif untuk meringankan beban terutamanay golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Sehubungan ini, salah satu langkah yang akan diambil oleh Kerajaan adalah untuk menaikkan kadar pemberian BR1M yang akan dimumkan dalam Bajet 2015 kelak."

Teng teng teng. 

Faham ke idak kome ni?

Mari saya bantu. Mudahnya, melalui pelaksanaan rasionalisasi subsidi ini (Baca: harga minyak naik doploh sen), kerajaan mahu:
  1. Memastikan kewangan negara bertambah mantap 
  2. Mengurangkan ketirisan (korupsi) dan aktiviti penyeludupan
  3. Menggunakan duit yang dijimatkan untuk pembangunan negara
  4. Memastikan kesan yang minimum pada rakyat
  5. Membantu rakyat dengan terus memberikan BR1M
Baiklah. Mari kita teliti satu-persatu daripada poin ini dengan penuh tenang dan rasional.

Jujurnya, secara umumnya langkah mengurangkan subsidi minyak adalah langkah yang bijak ke arah memastikan Malaysia dapat berdiri sama tinggi dan mencangkung sama rendah dengan negara-negara maju yang lain, ke  arah menyediakan pasaran minyak yang lebih kompetetif. Ewah kau.

Berterusan dalam memberikan subsidi akan menjadikan rakyat ibarat lembu dicucuk hidung, terus-menerus bergantung kepada kerajaan. Wang yang digunakan untuk subsidi selayaknya dimanfaatkan untuk membangunkan prasarana dan kemudahan yang akan memberi faedah kepada rakyat untuk jangka masa yang panjang.

Fuh.

Jadi, apa masalahnya Inche gabbana? Maknanya bagus lah kan langkah rasionalisasi subsidi ni?

Ada banyak masalah dengan hujah yang diberikan oleh kerajaan ini. Jika benar langkah rasionalisasi subsidi ini adalah untuk memantapkan kedudukan kewangan negara, maka langkah pertama yang sewajibnya diambil oleh kerajaan adalah membanteras korupsi dan rasuah secara besar-besaran, seriyes dan tiada kompromi.

Baru-baru ini Malaysia tersenarai sebagai antara negara yang paling korup berdasarkan kaji selidik yang dilakukan oleh firma Ernst & Young. Bancian yang dilakukan terhadap 681 eksekutif di beberapa buah negara Asia Pasifik mendapati, Malaysia adalah antara negara yang paling bersedia dan 'ada-aku-kisah' untuk menggunakan 'jalan belakang' apabila ekonomi negara berhadapan dengan situasi yang sukar.

Makanya, langkah kerajaan mengurangkan subsidi minyak ini hanyalah ibarat menyapu sampah, habuk dan debu ke bawah permaidani tebal yang mak kita beli dari Bhai Pakistan itu.

Kewangan negara akan menjadi jauh lebih mantap, jauh lebih baik dan jauh lebih kukuh sekiranya perbendaharaan negara diuruskan dengan cekap dan efisien. Maka terjawablah sedikit sebanyak poin 1, 2 dan 3 itu.

Bagaimana dengan melaksanakan rasionalisasi subsidi ini, walaupon dengan berperingkat-peringkat dan berhati-hati, memberikan impak yang minimum kepada rakyat?

Saya tidak dapat mengotakkan dakwaan ini. 

Sedangkan saya yang bekerja dengan sebuah syarikat swasta, tinggal di rumah milik Inche Papa dan Puan Mama, yang makan minum kadangkala ditanggung oleh mereka, tidak perlu bayar bil elektrik dan air, sudah dapat merasakan bebannya, bagaimana pula dengan ratusan ribu malah jutaan rakyat lain yang tidak senasib baik dengan saya? 

Berapa ramai yang tersekat di stesen minyak malam tadi? Heh. [Kredit]
Kenaikan harga minyak termasuk apa yang disebut sebagai 'cost-push inflation' atau err, inflasi menolak kos. Wahahaha. Dalam bahasa mudahnya, kenaikan harga minyak akan turut mempengaruhi kenaikan harga barangan yang lain.

Manakan tidak. Pemandu lori sayur kini terpaksa berbelanja lebih untuk menanggung kos minyak yang meningkat. Jadi apa langkah mudah untuk menanggung kenaikan kos ini? Dengan menaikkan harga sayur yang dijualnya.

Pemilik kedai gunting rambut yang ke kedainya menaiki motor, kini terpaksa berbelanja lebih untuk membayar duit minyak. Maka apa yang difikirkan olehnya untuk menanggung kos kehidupan yang semakin meningkat ini? Menaikkan kos perkhidmatan menggunting rambutnya dari RM10 ke RM12.

Para pekerja sebuah syarikat menjual paku tekan menaiki pengangkutan awam untuk ke tempat kerja. Kita andaikan berikutan kenaikan harga minyak, tambang teksi, bas dan tren juga meningkat. Maka para pekerja ini menuntut kepada majikan mereka agar gaji mereka dinaikkan. Kos keseluruhan operasi syarikat meningkat. Apa yang boleh dilakukan oleh syarikat untuk menganggung kos ini? Menaikkan harga paku tekan yang dijual.

Sudah nampak permainannya di situ?

Hujahan saya mungkin terlalu lurus ke hadapan dan pastilah ada cacat celanya, namun mudahnya begitu. Kenaikan harga minyak tidak sama dengan kenaikan harga barangan yang lain, kerana ia amat mempengaruhi urusan kehidupan kita sehari-hari.

Dua puluh sen mungkin tidak ada apa-apa untuk mereka yang pendapatan isi rumahnya lebih RM10,000 sebulan. Dua puluh sen mungkin hanya celah gigi sahaja buat mereka yang kaya. Kenaikan harga minyak sebanyak dua puluh sen itu mungkin tidak disedari pon oleh mereka yang selama ini sememangnya menggunakan RON97. Heh.

Tapi dua puluh sen, untuk mereka yang hari-harinya berjuang demi mencari sesuap nasi, adalah suatu jumlah yang besar. Dua puluh sen, untuk kebanyakan keluarga di luar sana, adalah cukup membebankan. Dua puluh sen, untuk mereka yang marhaen adalah ibarat beban gergasi yang jatuh menimpa diri.

Mari kita lakukan perkiraan mudah.

Sebuah keluarga yang memiliki sebuah Proton Saga FLX 1.3L. Andaikan tangki kereta ini bersaiz 30 liter. Pada harga lama RM2.10 seliter, keluarga ini berbelanja sebanyak:

RM2.10 x 30 = RM63.00

Kita andaikan keluarga ini mengisi minyak penuh tiga kali seminggu. Maka jumlah perbelanjaan untuk sebulan:
RM63.00 x 3 x 4 = RM756.00

Dengan kenaikan RM0.20 seliter, kini perbelanjaan duit minyak keluarga tersebut adalah:
RM2.30 x 30 x 3 x 4 = RM828.00

Dengan kenaikan ini, keluarga tersebut terpaksa menanggung peningkatan kos sebanyak:
RM828.00 - RM756.00 = RM72.00

setiap bulan. Itu baharu satu bulan. Baharu satu kereta. Rata-rata keluarga hari ini memiliki sekurang-kurangnya dua buah kereta. 

Untuk mereka yang berpendapatan isi rumah RM5,000 sebulan dan ke bawah, RM72.00 sebulan adalah suatu jumlah yang signifikan. Dapat beli beras dua guni tu bang oi! (Atau seperti yang dibahaskan oleh rakan sekerja saya dengan lebih sempoi, "Tu boleh beli dua guni beras 10 kilo dengan berpapan-papan telur tu!")

Nah, sekarang tambah semua itu dengan harga-harga barangan lain yang akan turut naik berikutan dengan kenaikan harga minyak. Terasa seperti mahu menarik-narik rambut dan kemudian terjun gaung tak? 

Jadi saya mahu bertanyalah, celah ketiak mana pelaksanaan rasionalisasi subsidi minyak akan memberikan impak minimum kepada rakyat? Pfftt.

Ternyata RON95 move ini hanya membebankan rakyat. Eh. 

Ini memang lejen. [Kredit]

Ini membawa kita kepada poin yang terakhir; kerajaan akan membantu meringankan beban rakyat dengan meneruskan pemberian BR1M (dan lain-lain insentif).

BR1M. Di mana mahu bermula pon saya tak tahu. Terlalu banyak kebobrokan dan kepincangan pada BR1M ni! 

Mari kita lihat semula kepada sebab utama kerajaan mahu melaksanakan rasionalisasi subsidi; untuk mengukuhkan kedudukan kewangan negara. Bukan?

Menurut perkiraan yang dikeluarkan oleh KDNKK, kerajaan akan berjaya menjimatkan RM1.3 bilion kesan langsung daripada pengurangan subsidi minyak kali ini.

Pada masa yang sama, kerajaan berjanji untuk terus memberikan BR1M kepada mereka yang layak. Untuk pemberian BR1M bagi tahun 2014 seperti yang telah diperuntukkan di dalam bajet negara, kerajaan telah membelanjakan RM4.5 bilion untuk tujuan itu. Empat perpuluhan lima bilion ringgit Malaysia bak hang! 

Nah, anda tidak perlu mengambil ijazah sarjana muda dalam ilmu hisab untuk membuat perkiraan sendiri bukan? 

Segala penjimatan dan manfaat yang mungkin ada hilang lesap begitu sahaja dengan pemberian BR1M. Memang terbaik. Saya tidak faham dan tidak nampak mengapa pemberian BR1M juga dilihat sebagai pemberian subsidi. Sungguh saya tidak dapat mengotakkannya.

Baiklah. Ada yang berhujah bahawa pemberian BR1M yang menggunakan format pemberian tunai secara terus adalah jauh lebih baik kerana ia menyasarkan golongan yang benar-benar layak sahaja, berbanding dengan subsidi minyak yang bersifat universal; sesiapa sahaja baik miskin atau kaya akan mendapat faedahnya.

Mereka yang menggunakan hujah ini terlepas pandang kepada dua perkara penting:
  • Kerajaan tidak boleh mengawal jenis perbelanjaan yang akan dilakukan oleh penerima BR1M; dengan kata lain, sebaik sahaja menerima wang sagu hati BR1M, penerima boleh berbelanja sesuka hati mereka 
  • Kesan lansung cost-push inflation seperti yang diterangkan sebelum ini, yang akan menyebabkan kesan domino di luar kawalan pada harga barangan yang lain
Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, ehem, kerajaan sepatutnya menyediakan mekanisme untuk memastikan wang yang diberikan disalurkan kepada perbelanjaan yang bersifat produktif dan menyumbang kepada ekonomi negara. Dah kalau pakcik X menggunakan duit BR1Mnya untuk membeli rokok, Abam W menggunakan duit BR1Mnya untuk membeli VCD porno dan Makcik Q menggunakan sumbangan BR1Mnya untuk gelang emas, bagaimanakah semua itu dapat memberikan maslahat yang bersifat menyeluruh kepada negara?

Saya kuat berpendapat, penerusan subsidi minyak di peringkat ini adalah jauh lebih baik daripada pemberian BR1M yang hanya memberikan kesan secara sekali lalu (Baca: One-off). Dengan syarat, perbendaharaan dan sumber negara diurustadbir dengan efisien dan cekap. Dan pembangunan infrastruktur yang menggalakkan aktiviti ekonomi perlu dirancakkan agar dapat memberikan impak yang lebih signifikan untuk suatu tempoh masa yang lebih panjang.

Dengan hutang 1MDB mencecah sehingga RM38 bilion, kes-kes pecah amanah dan rasuah dalam kalangan pegawai kerajaan mahupon syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dan entah macam-macam lagi keadaan yang menggambarkan berlakunya ketirisan yang kritikal, belum lagi dikira GST yang bakal dikuatkuasakan kelak, langkah rasionalisasi subsidi yang membebankan rakyat tampak tidak rasional dan tidak relevan sama sekali.

Sebagai sebuah negara pengeluar minyak, rakyat berhak mendapat sesuatu yang lebih baik daripada ini. Sekiranya benar mahu mengurangkan subsidi minyak, maka kurangkan juga subsidi kereta agar kami semua dapat memandu kereta yang lebih baik! Baru kelas naik kereta mewah dengan harga minyak yang mahal! Wah!

Tarik nafas. 
Cabaran kini terletak pada kerajaan pimpinan Dato' Sri Najib, terutamanya dalam pembentangan Bajet 2015 nanti untuk membuktikan bahawa rakyat akan sentiasa diutamakan. [Kredit]
Ini bukan sekadar penulisan tidak puas hati. Ini bukan sekadar cakap-cakap melepaskan geram.

Ini adalah penulisan untuk berkongsi ilmu. Ini adalah cakap-cakap untuk memberitahu.
Berapa ramai orang di luar sana yang akan terus tertipu dan diperbodohkan hanya kerana mereka tidak tahu.

Orang-orang yang berhujah dengan hujahan seperti,

"Hekeleh. Tudung Fareeda beratus boleh beli, minyak naik doploh sen pon bising!"

atau

"iPhone 6 boleh pulak kau sambar. Harga minyak naik doploh sen kau dah gegar! Pergi pindah negara lain la bang!"

atau

"Sebelum ni isi minyak penuh RM60.00. Naik doploh sen, baru RM60.20! Kau nak kecoh apa..??"

Saya nasihatkan, lebih baik anda mengaji sebelum mengeluarkan kenyataan yang memalukan diri. Dan yang terakhir itu, err, silalah daftar masuk tusen Matematik ya? Wahahaha.

Silakan bersetuju untuk tidak bersetuju. Malah saya amat mengalu-alukan sebarang perbincangan dan kritikan yang konstruktif untuk tulisan saya kali ini. 

Kesimpulannya? Maaf, saya gagal merasionalkan rasionalisasi subsidi minyak kali ini.

Titik. 

-gabbana- 

Sumber:

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP